Handig!
Onze vaktermen
Hieronder vind je een lijst met vaktermen die vaak gebruikt worden op onze website. Deze termen helpen om bepaalde concepten en processen beter te begrijpen. We hebben elk woord kort uitgelegd zodat je snel inzicht krijgt in de belangrijkste begrippen.
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
Een mond vol Engels! In het kort: grotere bedrijven én hun leveranciers moeten de komende jaren vastleggen hoe ze in hun productieketen omgaan met mensen en middelen – ofwel onze planeet. Ook kleinere leveranciers zullen hier deels aan moeten gaan voldoen.
Duurzame impact
Een hoge score op de CO2-prestatieladder, een kleinere footprint, bespaarde grondstoffen door een nieuw circulair productieproces: wie duurzame impact maakt oftewel liever is voor de planeet wordt dat ook een beetje voor zichzelf. En dat moet binnenkort zelfs ook. Door de CSRD (zie hierboven) worden steeds meer bedrijven de komende jaren in Europees verband verplicht om over deze duurzame impact én de social en governance indicatoren te rapporteren.
Impact
Impact is een positieve verandering die aan jouw (keten van) handelen is toe te schrijven. Wat een schitterend doel! Zo’n verandering kan zowel persoonlijk (bijvoorbeeld zelfredzaamheid), maatschappelijk (zoals meer betrokkenheid in een buurt, of meer diversiteit) als duurzaam (minder grondstoffengebruik, minder CO2-uitstoot) zijn.
KPI’s
Dit is de afkorting voor kritieke prestatie-indicatoren en die worden zowel binnen commerciële als maatschappelijke organisaties ingezet om doelen schaalbaar, vergelijkbaar en meetbaar te maken. Het kritieke zit ‘m in de noodzakelijke prestatie die nodig is voor verandering of verbetering. Bijvoorbeeld het aantal bezoekers in een theater, of het aantal vroegtijdige schoolverlaters die alsnog een opleiding afronden.
Kwalitatief onderzoek
Vaak als duiding van kwantitatieve onderzoeksresultaten (outputs), maar dit hoeft niet. Impactmeting via interviews, groepsgesprekken en andere persoonlijke manieren van onderzoek. Voor sommige projecten doen we literatuuronderzoek of spreken we wetenschappers en deskundigen uit het vakgebied dat relevant is voor de opdracht.
Kwantitatief onderzoek
Gericht op data, cijfers, gemiddelden, zie ook outputs. We maken gebruik van (online) enquêtes of andere type vragenlijsten, of van resultaten die de organisatie al kent (data) en controlevragen. Deze analyseren we grondig om tot heldere en duidelijke impactresultaten te komen.
Missie
Jullie missie is vaak de manier waarop jullie met jullie mensen en middelen willen bijdragen aan de ideale wereld die is omschreven in jullie visie. Een onderliggende reden is vaak een probleem dat je wilt oplossen.
Outcomes
Wordt vaak in een Theory of Change gebruikt. Binnen social impact zijn dit subjectieve positieve veranderingen die je moeilijk in een getal kunt uitdrukken. Bijvoorbeeld veranderingen in kennis, bewustzijn, attitudes, emoties. Of vergrote of verbeterde vaardigheden.
Outputs
Wordt vaak in een Theory of Change gebruikt. Outputs zijn tastbare en telbare resultaten en effecten van een activiteit, project of initiatief. Positief en bedoeld. Zoals de gestegen arbeidsparticipatie, het toegenomen aantal bezoekers of het aantal geslaagden van een opleiding.
PSO-certificering (Prestatieladder Sociaal Ondernemen)
Keurmerk ontwikkeld door TNO waarmee organisaties kunnen aangeven in hoeverre ze meer dan gemiddeld sociaal ondernemen, vooral op het gebied van arbeidsparticipatie door kwetsbare groepen.
Purpose
Het doel van een project of organisatie, vaak ook wel ‘de reden van jullie bestaan’. De purpose komt vaak voort uit de redenen waarom jullie bedrijf of organisatie is opgericht. Vaak is dit de wens of het doel om een probleem in de wereld op te lossen.
Social impact
Social Impact is een positieve verandering in het leven van vaak kwetsbare mensen. Denk aan financiële onafhankelijkheid, arbeidsparticipatie, een sterkere sociale aansluiting door werk of minder stress door schuldpreventie. De social impact kan ook in groter verband, bijvoorbeeld bij een aantoonbare activatie van buurtbewoners in een bepaalde wijk.
Theory of Change (ToC)
Een onderzoeksproject of strategietraject beginnen we vaak met een Theory of Change (ToC), ook wel Verandertheorie genoemd. Hierin leggen we vast welke doelen jullie willen bereiken met welke doelgroepen. En wat die doelgroepen moeten doen om tot de gewenste effecten te komen. Een ToC is eigenlijk een denk- en werkstructuur die helpt bij de impactstrategie: het organiseren van het behalen van impact.
Visie
De meest gebruikte definitie van een visie is dit: de manier waarop wij de ideale wereld voor ons zien. Soms binnen de kaders van onze eigen werkzaamheden en middelen.