Twee Alexandrianen aan het woord


Wat is impact volgens de werknemers van Alexander Impact? Wie is onze ideale klant? Wat doen we nou eigenlijk precies bij onze organisatie? En wat is de perfecte leus voor op een billboard? Om deze vragen te beantwoorden, geven we Alexanders eigen Kim en Marten het woord!

Kim Bakker
Impactonderzoeker

“Ik vind het belangrijk om een baan te hebben die goed doet en waar ik zingeving uit haal, niet een baan om primair geld te verdienen.”


Waar Kim al van kinds af aan gemotiveerd is om goed te doen voor anderen en de aarde, was ze blij verrast bij het lezen van de stagevacature bij Alexander Impact. Het was verfrissend dat er hier aandacht is voor andere waarden dan financiële waarden: ‘Oh, dit soort bedrijven bestaan ook!’  

Kim kreeg vanaf het begin veel verantwoordelijkheid, vrijheid en flexibiliteit: ‘daar moest ik wel even aan wennen’. Inmiddels is ze 1,5 jaar actief bij Alexander en leidt ze gelijktijdig vier projecten, is ze verantwoordelijk voor onze online zichtbaarheid en maakt ze geregeld een legendarische photoshop

‘Elke dag is anders,’ zegt Kim. Meestal begint ze met wat administratie en de afgelopen maanden werkt ze veel aan het ontwikkelen en analyseren van vragenlijsten, workshops en handleidingen voor intern gebruik. 

Volgens Kim kan je pas spreken over impact wanneer de (langetermijn-)effecten van acties meetbaar en inzichtelijk zijn. Volgens haar stoppen veel goedbedoelde initiatieven bij de output: ‘bijvoorbeeld wanneer kinderen die dat niet kunnen betalen een laptop krijgen, wordt vaak alleen gekeken naar het aantal laptops dat is uitgedeeld, maar vervolgens wordt niet gekeken wat hier het resultaat van is.’ Dit is volgens Kim een gemiste kans om je impact te laten zien en te vergroten, ‘want als je weet wat de effecten van jouw acties zijn, kun je die optimaliseren.’   

Kim krijgt veel energie van ‘een klant die écht wil en het niet puur doet voor financiering of door maatschappelijke druk’. Ook vindt ze het prettig werken wanneer de ander kritisch blijft meedenken, optimistisch is en open staat voor suggesties. ‘Ik zou het fijn vinden als de klant het niet ziet als iets eenmaligs, maar juist de werkwijze van impact inzichtelijk maken en vergroten werkelijk structureel opneemt in de bedrijfsvoering.’

Alexander Impact is anders dan anderen door de bredere kijk op ecologische en maatschappelijke waarde, de open cultuur en de houding richting klanten waarin samenwerken en transparantie erg belangrijk zijn. ‘We nemen mensen mee in onze denkwijze en het proces van start tot oplevering. Waar wij de expert zijn op het gebied van impactmeting, blijft de input vanuit de organisatie rondom hun vakgebied cruciaal.’

Ook heeft Kim nog ambities voor de toekomst. Zo houdt ze van structuur en is ze zelf nauw betrokken bij de verdere professionalisering van onze interne processen. Ook zou ze graag samen meer directe positieve impact maken op mens en milieu naast de indirecte impact die we maken via onze klanten, bijvoorbeeld middels vrijwilligersdagen en het planten van bomen. 

Als we Kim vragen om een leus op een billboard die miljoenen mensen zouden zien, zegt ze:

“Impact maken begint met kleine stapjes. Ik heb veel liever dat 100 mensen het proberen dan 10 die het perfect doen.”



Marten Schnieders
Impactadviseur

“Impact is ook heel erg een mindset: dat je niet op de eerste plek hebt staan hoe je er zelf beter van wordt, maar hoe anderen er beter van worden.”


Marten is met een achtergrond in economie begonnen als stagiair. In eerste instantie sprak vooral de organisatie hem heel erg aan. Na een aantal gesprekken was er ook zeker op persoonlijk vlak een goede klik met Peter en Rients: ‘We begrepen elkaar en waren ervan overtuigd dat het een leuke samenwerking zou worden.’

Alexander Impact als organisatie sprak hem aan omdat ‘hier meer ruimte is om te denken in structuren in plaats van financiën’. En het leek hem tof om onderzoek en feiten te gebruiken om mooie dingen te doen, in plaats van voor eigenbelang.  Zijn eigen economische achtergrond vindt hij heel interessant, maar tegelijk ook wat beperkend.  ‘75% van de mensen die economie studeert doet het om er zelf rijker van te worden.’ En dat is niet wat Marten belangrijk vindt. ‘Ik vind het juist belangrijk om mijn omgeving beter te maken, zowel mens als milieu.’

Marten is een paar uur per dag bezig met schrijven en onderzoek uitvoeren, voert daarnaast veel gesprekken met klanten en werkt structureel met collega’s aan de toekomstplannen van Alexander Impact. Een hele gave opdracht vindt hij het ontwikkelen van een impactmodel voor melkveehouderijen. ‘Het leuke daarvan is het constant bezig zijn met wat de klant wil, wat wij kunnen leveren, en hoe we het impactverhaal terug laten komen in een model.’ 

Impact is volgens Marten meer dan alleen de definitie die we hiervan hebben. ‘Impact is ook heel erg een mindset: dat je niet op de eerste plek hebt staan hoe je er zelf beter van wordt, maar hoe anderen er beter van worden.’ Dit is ook wat Marten graag bereikt bij onze klanten: dat mensen hun mindset veranderen.  

De ideale klant van Marten heeft misschien nog niet de intrinsieke motivatie om met impact aan de slag te gaan, maar ervaart wel de druk en noodzaak van de samenleving om hier mee bezig te gaan. ‘Enerzijds een mindset meegeven, en anderzijds een model geven waar ze inzicht mee krijgen.’ Juist een bedrijf zonder intrinsieke motivatie vindt hij extra leuk, omdat je daar een groot verschil kan maken. 

De cultuur binnen Alexander Impact noemt Marten ‘heel ondersteunend en gericht op het welzijn van de medewerkers’. Er is onderling veel vertrouwen, respect en waardering voor elkaar. ‘En gewoon heel veel positiviteit, dat motiveert mij.’ Al vanaf zijn stage ervaart hij een hele horizontale organisatiestructuur. Vanaf dag één word je gezien als volwaardige collega die wat toe kan voegen. 

Marten ziet Alexander Impact over drie jaar voor een aantal grote organisaties vanuit databases een impact-dashboard ontwikkelen om zo indirect heel veel impact te maken.

Op een billboard die gezien wordt door miljoenen mensen, zou hij zetten:

“Het kan geen kwaad om wat vertrouwen in elkaar te hebben, met de ander samen te werken, en naar de ander te luisteren.


Bekijk ook ons Impactjaaroverzicht 2020!