Stoot is een stichting met een duidelijke missie: (jong)volwassenen die ongewild langs de zijlijn staan, laten aansluiten bij de samenleving door middel van sport.

Achter zo’n missie moet een stel sportfanaten zitten. En dat zijn oprichters Rosanne en Niels zeker. Al vanaf het eerste moment was er een klik en keken we samen naar hoe we hen het best konden helpen. 

Bewijslast voor een positief effect
De vraag lag in het grijze gebied tussen monitoren van hun aanbod en de resultaten. Oftewel: als deelnemers zich beter voelen, komt dat dan door het programma? Hoe maak je dat inzichtelijk?

Monitoren deed Stoot al. Jongeren die met bijvoorbeeld verslaving of thuisproblematiek kampen, daagt Stoot uit met een sportkaart, waarop verschillende opdrachten staan. De tool die ze voor het monitoren gebruiken, is Mijn Positieve Gezondheid, een landelijk omarmde manier om inzicht te krijgen en gesprekken te voeren omtrent thema’s als ‘kwaliteit van leven’, ‘meedoen, ‘dagelijks functioneren’ en ‘lichaamsfuncties’.

Een meetinstrument dat alleen de nodige dingen meet

Om te kunnen aantonen welke invloed Stoot heeft op de ontwikkeling van die positieve gezondheid van deelnemers, bedachten we een op maat gemaakt meetinstrument. 

Voor de eerste versie ontleedden we de klantreis tot in detail. Daarna stelden we een veranderingstheorie op. Met deze eerste versie konden we in de praktijk kijken waar aanpassingen nodig waren, net zolang tot het meetinstrument naadloos aansloot op de organisatie enerzijds en de doelgroep anderzijds.

Begeleiding tot aan de voordeur
Rosanne en Niels wilden, net als andere ondernemers, het maximale uit de meetinstrumenten kunnen halen. Daarom gaven we ter afsluiting een workshop, waarin we samen de eerste meetresultaten analyseerden, rapporteerden en verbeterden.

Het eindresultaat: Stoot kan nu zelf eenvoudig achterhalen op welke thema’s van ‘Mijn Positieve Gezondheid’ ze de meeste invloed hebben, welke uitdagingen op de sportkaart het beste werken en welke problemen er vaak in de weg staan. Nu is er continu inzicht in de impact die ze maken. Zo kunnen ze de kwaliteit van hun aanbod verbeteren en meer jongvolwassenen helpen weer mee te doen aan de maatschappij.

De samenwerking vond ik prettig en klantvriendelijk. Er werd duidelijk uitleg gegeven aan de te nemen stappen en we werden nauw betrokken. Er waren korte lijntjes en een gevoel van samenwerking.