Sterk uit Armoede is een expertisecentrum van ervaringsdeskundigen in generatiearmoede en sociale uitsluiting. Het is een ‘emancipatiebeweging’ van, voor en door mensen in armoede. Zij fungeren als brug tussen de systeemwereld van regels en beleid, en de leefwereld van mensen in armoede. De missie: armoede doorbreken met de mensen die het betreft.

En deze missie wordt met veel passie overgebracht op iedereen die het (niet) wil horen. Want als deze beweging het ergens over eens is, is het dat hun werkwijze werkt! De vraag was alleen: hoe onderbouwen we deze positieve impact? Samen met twee enthousiaste ervaringsdeskundigen kwam directeur Peter Elmont bij ons met deze vraag.

Meerwaarde en besparingen inzichtelijk maken
Om de impact van de werkwijze van Sterk uit Armoede in kaart te brengen heeft Alexander Impact een impactonderzoek en een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse (MKBA) uitgevoerd. 

Impactonderzoek

Het impactonderzoek had twee invalshoeken:

  1. De impact van de opleiding van Sterk uit Armoede op de ervaringsdeskundigen inzichtelijk maken
  2. De meerwaarde van het inzetten van opgeleide ervaringsdeskundigen van Sterk uit Armoede voor zowel organisaties als de maatschappij in kaart brengen

Voor dit onderzoek hebben we ervaringsdeskundigen en vertegenwoordigers van organisaties bevraagd middels diepte-interviews en een vragenlijst.

“Eerst hield ik zeven mensen aan het werk, nu houd ik mezelf aan het werk.”

De opleiding bleek een grote positieve impact te hebben op de ervaringsdeskundigen. Zo ervaarde 67% van de opgeleide ervaringsdeskundigen een stijging in eigenwaarde en ervaarde 56% meer regie over hun eigen leven. Daarnaast bleek het inzetten van de opgeleide ervaringsdeskundigen grote positieve maatschappelijke impact te hebben, waaronder het beter laten aansluiten van beleid en hulpverlening op de praktijk en de doelgroep. Ook de samenwerking van de ervaringsdeskundigen met organisaties waar ze aan de slag gingen werd hoog gewaardeerd, met een score van 7.9 van deze organisaties. Welke impact de werkwijze van Sterk uit Armoede nog meer heeft, is terug te vinden in de infographic onderaan de pagina.

Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse

Middels een MKBA hebben we een bandbreedte onderbouwd ingeschat van de financiële en maatschappelijke baten van de werkwijze van Sterk uit Armoede. Deze baten zijn vervolgens afgezet tegen de kosten van de gehele werkwijze van Sterk uit Armoede.

In de conservatieve inschatting bleek Sterk uit Armoede een MKBA ratio te hebben van 1 op 3: voor elke euro die is geïnvesteerd in de werkwijze van Sterk uit Armoede, krijgt de maatschappij hier €3 euro voor terug.

Een sterk verhaal onderbouwd met data

“Nu hebben we rugdekking.”

Door middel van het impactonderzoek en de MKBA kan Sterk uit Armoede de positieve impact van hun werkwijze nu onderbouwen met data. Ze hebben nu niet alleen inzicht in hun kwalitatieve impact, ook hun financiële rendement is nu doorgerekend.

Lineke Smit (ervaringsdeskundige): “Wat we al jaren roepen, wordt nu in cijfers uitgedrukt. Een soort “zie je nou wel!” moment. Doordat je nu ondersteuning hebt bij wat je zegt, ga je het gesprek wat makkelijker aan met wethouders bijvoorbeeld.”

Famke ten Brinke (projectleider Sterk uit Armoede): “Ik ben tevreden en trots. Dit is een complexe beweging en lastig uit te leggen, en dat hebben jullie goed gedaan. Ook de combinatie van impactonderzoek en de MKBA is mooi, je ziet meer dan alleen de cijfers. Jullie zijn een jong, enthousiast en ondernemend bureau; houden zo!”

Alleen ben je sneller, samen kom je verder
Tijdens dit onderzoek hebben we bij Alexander Impact zelf ervaren hoe onmisbaar de inzet van de opgeleide ervaringsdeskundigen is. Zij hebben ons op een hele open manier meegenomen in de leefwereld van mensen in armoede, en ons laten zien waarom de huidige systeemwereld hier niet altijd goed op aansluit. Als brug tussen deze werelden, fungeren opgeleide ervaringsdeskundigen echt als tolk richting beide kanten.

Peter Elmont (directeur Sterk uit Armoede): “Het contact verliep uiterst plezierig en het wekelijks contact hebben werkte goed. Het resultaat is inmiddels breed in het land gedeeld en we hebben positieve reacties ontvangen. Ik ben tevreden en zou jullie aanbevelen.”

Alex Schepel (ervaringsdeskundige): “Alles wat ik vertelde werd ook echt gehoord en serieus gebruikt in het onderzoek.”

Meer weten over dit onderzoek? Kijk dan op de website van Sterk uit Armoede of vraag het volledige rapport op via info@sterkuitarmoede.nl


Kim Bakker